Skąd się biorą zabytkowe pojazdy?

Podziel się

Skąd uzyskać wyróżnienie żółtych tablic pojazdu? Jakie wiążą się koszty z zabytkowym samochodem lub motocyklem? Czy inwestowanie w retro motoryzacje się opłaca?

Pojazdy na wyjątkowych tablicach.

Ewoluujemy każdego dnia, zdobywamy nowe doświadczenia, ale też się starzejemy. Wszystko co nas otacza zmienia się, nawet pojazdy wokół nas. Tak jak każdy z nas stanie się kiedyś seniorem, tak samochody i motocykle dostają „żółte” rejestracje. Ten coraz bardziej powszechny symbol nie jest tak łatwy do zdobycia. Ale zacznijmy od początku…

 

 

Co oznacza pojęcie Pojazdu Zabytkowego?

Zgodnie z ustawą prawa o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r., aby pojazd został uznany za zabytkowy musi spełnić co najmniej jedno z poniższych kryteriów:

  • uzyskać wpis do Rejestru Zabytków, 
  • figurować w Wojewódzkim Rejestrze Zabytków,
  • być wpisanym na Listę Obiektów Muzealnych. 

Pojazdami, które mogą zostać uznane za zabytki mogą być samochody, motocykle lub motorowery.

Jak zdobyć „żółte blachy”?

Do niedawna najczęstszym sposobem na uzyskanie „żółtej” rejestracji było wpisanie jej do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków. Podstawą nadania statusu pojazdu zabytkowego jest tzw. blankiet karty, który można wypełnić samemu lub pod okiem fachowca.

Od jakiegoś czasu liczba prywatnych muzeów motoryzacyjnych, z których niektóre (oczywiście za opłatą) oferują możliwość zarejestrowania historii pojazdu poprzez zarejestrowanie samochodu w magazynie muzealnym. W przypadku wpisu do Rejestru Zabytków lub Wojewódzkiego Rejestru Zabytków pojazd musi spełniać wszystkie wymogi:

  • wiek 30 lat lub 
  • więcej, nieprodukowany co najmniej od 15 lat, 
  • w oryginalnym stanie

 (co najmniej 15 lat, co najmniej 75% oryginalny).

 

 

Rejestracja pojazdu jako zabytek jest coraz trudniejsza. Dlaczego?

Przepisy dotyczące „żółtych blach” zostały zaostrzone w zeszłym roku ze względu na rosnącą popularność klasycznych samochodów. Przed 2018 wiek samochodu mógł wynosić 25 lat. Ponadto zarządcy mogą uznać, że pojazd jest zbyt powszechny co skutkuje otrzymaniem odmowy na rejestrację danego pojazdu (modelu pojazdu) jako zabytek.

Miano samochodu zabytkowego może zdobyć także pojazd młodszy. Wystarczy, że spełni następujące kryteria:

  • Unikalne rozwiązania techniczne,
  • należeć do szczególnej osoby,
  • uczestniczył w wydarzeniu specjalnym,
  • uczestniczył w wydarzeniach historycznych,
  • Czy samochód wyścigowy, który odnosi sukcesy krajowe lub międzynarodowe.

Powyższe kryteria wiekowe nie dotyczą również pojazdów znajdujących się w kolekcjach tematycznych (np. samochody polskie, policyjne) lub będących częścią eksponatu muzealnego.

A co z zagranicznymi pojazdami?

Nie zapłacimy cła, jeśli pojazd pochodzi z UE, ale aby uniknąć płacenia podatku GST (Goods and Services) wiek samochodu lub motocyklu to co najmniej 30 lat. Jeśli jest młodszy, płacimy ten podatek jak dla każdego innego samochodu importowanego. Istnieją różnice prawne. 

Niestety występuje pewna niespójność – ustawa o zabytkach mówi o 25 latach, a celna o 30 latach.

 

Jeżeli pojazd pochodzi spoza Unii Europejskiej należy rozpocząć procedurę celną. Jeśli samochód lub motocykl ma 30 lat lub więcej, nie płacimy cła i podatku akcyzowego, tylko 8% VAT. Należy jednak przedstawić ekspertyzę potwierdzającą, że pojazd jest zabytkowy.

 

Nie ma opłaty recyklingowej za importowane klasycznych samochody, ale wymagana jest opinia eksperta.

 

Jakie są koszty takiej rejestracji?

 

Przygotowanie:

Opłata za „białą kartę” – 250-450 zł, w tym minimum 22 zdjęcia pojazdu

Dozór Techniczny - 99 zł

 

Opłata komunikacyjna:

Rejestracja auta na żółte tablice - 200,50 zł (198,50 zł + 2 zł opłata rejestracyjna)

Żółta tablica rejestracyjna na motocykle, ciągniki rolnicze, przyczepy, motorowery - 131,50 zł (130 zł + 1,50 zł opłata rejestracyjna)

 

*ceny na czerwiec 2022

 

 

Czy to jest dobry interes?

Podsumowując – możesz zadać sobie pytanie, czy warto kupić samochód zabytkowy. Każdy musi sam odpowiedzieć sobie na to pytanie, znając procedurę uzyskania „żółtych blach”. Jedno wiemy na pewno – procedura ta wymaga zaangażowania i cierpliwości. Zakup takiego pojazdu to swego rodzaju inwestycja. Ceny rosną z dnia na dzień, więc inwestowanie to z pewnością dobry pomysł. Widać to w rosnącym trendzie kupowania zabytków jako formy zamrożonego kapitału. Chociaż trzeba pamiętać o tym, że utrzymanie takiego „staruszka” kosztuje. Dla tych, którzy prowadzą własny warsztat lub mają znajomego mechanika, sprawy stają się łatwiejsze. Miejsce, w którym możemy wykonać rzetelne naprawy i poprawki w lepszych cenach. Wszystkie powyższe argumenty przemawiają za zakupem klasycznego auta lub motocykla.